Obsah fóra nfo.sk nfo.sk
msg.nfo.sk
 
 FAQFAQ   HľadaťHľadať   Zoznam užívateľovZoznam užívateľov   Užívateľské skupinyUžívateľské skupiny   RegistráciaRegistrácia 
  NastaveniaNastavenia    RSSRSS v0.92    Prihlásiť, pre kontrolu súkromných správPrihlásiť, pre kontrolu súkromných správ    PrihláseniePrihlásenie 

Názor na platnos? katolíckych krstov z pohľadu pravoslávia
Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší
 
Odoslať novú tému   Odpovedať na tému    Obsah fóra nfo.sk -> Greckokatolicka cirkev na Slovensku
Zobraziť predchádzajúcu tému :: Zobraziť nasledujúcu tému  
Autor Správa
Juraj



Založený: 21.01.2008
Príspevky: 139
Bydlisko: SK

PríspevokZaslal: Ne 27. Máj 2012 12:36    Predmet: Názor na platnos? katolíckych krstov z pohľadu pravoslávia Odpovedať s citátom

V diskusii s majou sme sa dostali k otázke krstu. Rád by som sa teda spýtal, ako je to s uznávaním katolíckeho (rímskeho či východného) z pohľadu pravoslávnych cirkví, aké sú dôvody za a proti, aká je genéza týchto názorov, a ktoré cirkvi praktizujú prekrs?ovanie (tu to bude skôr individuálne predpokladám, možno aj kňaz od kňaza....). Na stránke českých pravoslávnych som sa dočítal, že všetky katolícke sviatosti sú skrátka neplatné, aj kňazstvo a Eucharistia (pretože kňazi sú simoniaci no a a problém Eucharistie je na dlhú dobu Rolling Eyes ). Ďakujem.
_________________
A.M.D.G.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu AOL Instant Messenger Yahoo Messenger MSN Messenger
maja



Založený: 27.03.2005
Príspevky: 50

PríspevokZaslal: Po 28. Máj 2012 6:49    Predmet: Odpovedať s citátom

Východný alebo západný predstaviteľ je nástupcom sv. Petra?
Ten, kto je pokrstený ako evanjelik alebo žije dobre v tej viere, v akej sa narodil, ten nebude spasený? Čo ak to chce niekto zmeni?? predsa len to je iná vec než ma? dve ruky, dve nohy ... či?
Čo znamená svätokupec? že kňazi by si mali zarába? na život "normálnou" prácou, aby sme im za vysluhovanie sviatosti a modlitbu neplatili? ...
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Juraj



Založený: 21.01.2008
Príspevky: 139
Bydlisko: SK

PríspevokZaslal: Po 28. Máj 2012 13:42    Predmet: Odpovedať s citátom

Podľa katolíckeho tradičného učenia je rímsky biskup nástupcom apoštola Petra, to uznávajú aj východné cirkvi, ide však o ponímanie jeho služby - Západ ju vníma mocensky a legalisticky, Východ len ako čestný primát (tradičný výklad latinskej teológie je - Východ nerozlišuje medzi formálnou rovnos?ou patriarchov, ktorá je právna, keďže patriarcháty majú historicko-právny základ, a medzi postavením pápeža, ktoré je božského pôvodu. Nebudem to ďalej rozobera?, to je otázka pre fundovaných teológov, ktorí rozumejú dobre ekleziológií a majú seriózne znalosti v oblasti cirk. dejín a dejín kánonického práva). V debatách o pápežskom primáte sa však prekrývajú rôzne aspekty služby rímskeho biskupa - ako biskupa mesta Ríma, hlavného biskupa Itálie, patriarchu Západu a pápeža ako univerzálneho pastiera. Problém pri kontroverzii s Východom spočíval podľa mňa v tom, že pápežstvo začalo zdôrazňova? mocenské prvky aspektu patriarchu Západu a presadzova? ich uznanie aj na Východe. Dnes už tento problém podľa mňa nie je taký horúci, ale rozdelenie je veľmi hlboké a ako som písal - očakáva? zjednotenie za dve tri generácie, to je neskutočne naivné. Už som napísal - každý, kto žije podľa svojho najlepšieho svedomia v zhode s poznaním, ktorého sa mu dostalo, môže by? spasený, veď si prečítajte, čo o tom píše katechizmus. Ide o to, ak by v prípade poznanie plnosti pravdy, ktorá je v katolíckej Cirkvi (schválne nepíšem ´ktorú má/vlastní´ katolícka Cirkev), túto Cirke na základe tohto pravdivého poznania odmietol (teda by odmietol Božie volanie k plnosti pravdy v spoločenstve katolíckej Cirkvi), ten tvrdošijne odporuje Božej pravde a osud takýchto ľudí je viete aký. Ak to chce niekto zmeni? - vytváranie falošnej fikcie jednoty (intercommunio a pod.) nie je budovaním jednoty, láska bez pravdy je hlúpou slepotou a nie skutočnou láskou. Kto chce niečo meni?, reformova?, mal by zača? od seba, ako píše sv. Ignác Loyolský (a to by si mali uvedomva? aj iniciátori teofóra).
_________________
A.M.D.G.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu AOL Instant Messenger Yahoo Messenger MSN Messenger
Juraj



Založený: 21.01.2008
Príspevky: 139
Bydlisko: SK

PríspevokZaslal: Po 28. Máj 2012 13:47    Predmet: Odpovedať s citátom

Svätokupec vôbec neznamená, že by si kňaz mal zarába? na seba vlastnou prácou.... a platenie kňazovi za omšu či vysluhovanie sviatostí nie je platenie za sviatos? (sviatosti udeľuje Boh - a zadarmo), je to relikt minulosti, kedy kňazi žili z toho, čo dostali a čo im ľudia dorobili na poli, netvrdím, že nemenná záležitos?, ale určite nie svätokupectvo. Ale skúste si predstavi? kňaza, ktorý má by? k dispozícií 24 hodín denne (viem, mnohí naši otcovia majú radšej svoje ´úradné hodiny´.....), má na starosti viacero farností a okrem toho má vysluhova? aj iné sviatosti ako slávenie sv. omše, krstí, sobáši, spovedá, zaopatruje, pochováva. Neviem, ako pri takomto modele môže chodi? do svetského zamestnania. Áno, múdri reformní teológovia z teofóra majú svoje recepty - všetky staré štruktúry zlikvidova?, ale to nie je cesta.
_________________
A.M.D.G.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu AOL Instant Messenger Yahoo Messenger MSN Messenger
maja



Založený: 27.03.2005
Príspevky: 50

PríspevokZaslal: Ut 29. Máj 2012 5:25    Predmet: Odpovedať s citátom

k tomu uznávaniu postavenia a služby pápeža - každý to vníma ako mu vyhovuje, tak aby neutrpela jeho pýcha a celú teóriu okolo toho si prispôsobuje. jednoducho povedané.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
maja



Založený: 27.03.2005
Príspevky: 50

PríspevokZaslal: Ut 29. Máj 2012 5:28    Predmet: Odpovedať s citátom

Predstavitelia cirkvi však upozorňujú, že ide o milodar a nie povinnos?.

Ceny sa zvyšujú aj tam, kde by ste to nečali. Zdražovanie totiž oznámila cirkev. Biskupi všetkých katolíckych provincií na Slovensku sa dohodli na tom, že slávenie svätej omše bude drahšie až o pä?desiat percent. Cirkev však upozorňuje, že ide o milodar.




Výška poplatku sa mení už od prvého júla
Pre veriacich to znamená, že ak prídu za kňazom, aby odslúžil svätú omšu za zosnulého, či uzdravenie zaplatia viac. Rozhodlo o tom sedemnás? biskupov na základe kanonického práva. "To je suma , ktorú veriaci už fakticky poskytovali a ono sa to tomu vlastne prispôsobilo," tvrdí hovorca Bratislavskej arcidiecézy Jozef Haľko.

V praxi to bude vyzera?, že namiesto doteraz troch eur tridsa?dva centov, sa výška takzvaného milodaru zvýši na rovných pä? eur. Názory ľudí sú rôzne. Jedni tvrdia prečo nie, iní sú zas proti.


Čas? peňazí pôjde na živobytie
Naposledy sa suma za slávenie svätej omše upravovala na Slovensku začiatkom devä?desiatych rokov. Napríklad v Slovinsku a v Nemecku je stanovená taxa za odslúženie omše desa? a v Rakúsku sedem eur. "Každý kňaz je povinný tento príspevok použi? podľa svojho svedomia na dobré účely," dodal Haľko.

Podľa našich informácii väčšia čas? peňazí ide na živobytie kňazov. Odsúhlasených pä? eur je štandard, no ľudia môžu da? i viac, menej , alebo dokonca nič. Všetko závisí od momentálnej finančnej situácii v akej sa veriaci nachádza. "Čiže poskytnutie tohto dobrovoľného finančného príspevku nie je podmienkou odslúženia svätej omše," myslí si Haľko.


--------------------------------------------------------------------------------
ak ide o milodar, prečo je stanovená pevná suma? veď nech dá každý koľko chce, ak chce.
platí sa za omšu, modlitbu? ak je zadarmo, tak prečo sa platí?
"Kňaz je povinný tento príspevok použi? podľa svojho svedomia na dobré účely." - do je ďalší dobrý fór. ak je cirkev spravodlivá, tak prečo nie sú tieto veci prehľadné? svedomie kňazov=svedomie ľudské. verejné peniaze=verejná kontrola.
dostávajú svoj plat, či nie? ak by teóriu, ktorou chceli prekry? túto manipuláciu mysleli vážne, tak by vyhlásili, napísali list a čítali v nedeľu v chrámoch a napísali v každých farských novinách, že ľudia za to plati? nemusia a že kto chce da? milodar, tak nech ho dá do krabičky v chráme.
ale nemusíme to rozobera?, lebo názov témy je iný.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Juraj



Založený: 21.01.2008
Príspevky: 139
Bydlisko: SK

PríspevokZaslal: Ut 29. Máj 2012 21:23    Predmet: Odpovedať s citátom

Maja - otázku o primáte chápeš veľmi zjednodušene..... to ako keby som povedal, že Česi sú pyšní, lebo nechcú hovori? po slovensky a naopak, a hoci si rozumejú, predsa si nechcú rozumie?... veľmi to simplifikuješ a prideľuješ každému zainteresovanému len osobné motivácie, ale cirkevné dejiny nie sú len vypočítavos? mocných, ako sa to bežne javí (hoci tej mocibažnosti je aj v nich viac ako dos?). To je veľmi nespravodlivý postoj (napr. v prípade takej Fotiovej schizmy ja osobne nepochybujem o Fotiovej úprimnosti, akou kritizoval Filioque, hoci sa dostal na patriarchálny stolec pri istej pol. konštelácií, a podobne ani Mikuláša I. by som si nedovolil označi? za megalomana posadnutého diktátorskými sklonmi....). No a čo sa týka výšky omšového milodaru, tak táto téma sa tu na fóre už riešila, celé to vyznieva dos? trápne Embarassed Velebným pánom vadí štrnganie drobákov asi.... pre niekoho je 5 eur 5 korún, pre priemernú dôchodkyňu-vdovu to môže by? suma, za ktorú prežije dajme tomu týždeň (a že úmysly omší dávajú práve najviac tieto ženy, je jasné). Cez to všetko aby som označil nášho p. farára, ktorý by aj dušu z tela rozdal pre svojich veriacich za nenažraného, tak by som sa musel do smrti hanbi? - jemu samotnému dávajú veriaci ešte viac, pretože ho majú veľmi radi, a tie peniaze je len to najmenej, čo si zaslúži. Ľudovo povedané sa ´platí za omšu´, ale milos? plynúcu zo sviatosti si samozrejme týmto nekupujeme. Nenazval by som to omšovým milodarom, kánonické právo má na to označenie ´štólový poplatok´, milodar je len prenesený význam. Teoreticky nepoznám nijakého kňaza, ktorý by odmietol odslúži? omšu kvôli nezaplateniu príspevku (okrem toho platí sa až po omši) alebo by niekoho odmietol pochova?, je to skrátka zaužívaný zvyk, akási slušnos? aj zo strany tých, ktorí majú bežne Cirkev v zuboch, ale paradoxne možno oni dajú v mnohých prípadoch kňazovi viac, než je zvykom, je to skôr o psychológií. Ale v cirk. dejinách poznáme smutné prípady, keď boli používané duchovné tresty na takéto vyslovene svetské účely, napr. obdobie avignonského pápežstva a kuriálneho fiškalizmu, kedy boli bežne exkomunikovaní preláti, dokonca aj jednoduchí kňazi, ak v stanovenom čase nezaplatili za vymenovanie do benefícia alebo neodovzdali príslušný zisk z prebiend (aj preto máme dodnes v Avignone taký krásny honostný gotický palác Very Happy ).
_________________
A.M.D.G.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu AOL Instant Messenger Yahoo Messenger MSN Messenger
Juraj



Založený: 21.01.2008
Príspevky: 139
Bydlisko: SK

PríspevokZaslal: Ut 29. Máj 2012 21:33    Predmet: Odpovedať s citátom

Maja, ešte niečo - kánonické právo stanovuje, že z toho omšového štipendia sa má da? čas? na kostol, čas? kostolníkovi, kantorom, miništrantom, biskupovi, čiže ak by kňazi v praxi dodržiavali kánonické právo, ostalo by im z toho možno 70 centov Smile (bohužiaľ väčšina kňazov, čo poznám, nie je schopná splni? ani takú základnú požiadavku, ako raz za mesiac odslúži? omšu na úmysel svojho biskupa, resp. za svojho biskupa....). A pokiaľ viem, tak kostolníci či organisti a možno aj miništranti dostávajú ´motivačné´ aj z týchto peňazí, ak zvonček nestačí (v mnohých farnostiach zvonček nepokryje ani základné náklady na chod kostola - elektrinu, vodu, prípadne plyn). Zase by som sa na to nepozeral ako na ´cirk. biznis´, nepoznám kňaza, ktorý by zo zvončeka či z omšového štipendia zbohatol. Ale je pravda, že do toho zase až tak vidie? nemôžeme. Sú kňazi, ktorí skrátka ´sú na peniaze´,ale pozor, vôbec to nemusí by? v zlom - ak ich vedia rozumne investova?, tak farnos? po hosp. stránke prekvitá a na druhej strane kňazi, ktorí túto stránku zanedbávajú, možno aj z nejakého strachu o svoju ´duchovnos?´, vôbec nemusia dobre hospodári?, čo v konečnom dôsledku je na škodu farnosti, možno nie priamo duší, ale chod farnosti je potom nezdravý. Osobne poznám takéto prípady. Je to relikt z čias, kedy sa Cirkev bola schopná vyživi? sama, bolo to brané akosi automaticky, ak chcem ma? vo farnosti kňaza a pravidelné vysluhovanie sviatostí a svätenín, tak si to skrátka musím vedie? zabezpeči? finančne - a mnohé fary či dedinské kostolíky svedčia o tom, že ľudia určite skúpi neboli. Naopak dnes sú na tieto záležitosti oveľa citlivejší, netvrdím, že neoprávnene, no zväčša sú to ľudia, ktorí Cirkev poznajú z vlaku, pre nich to bude vždy len zárobková a záujmová organizácia a akékoľvek argumenty a priori odmietajú.
_________________
A.M.D.G.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu AOL Instant Messenger Yahoo Messenger MSN Messenger
maja



Založený: 27.03.2005
Príspevky: 50

PríspevokZaslal: St 30. Máj 2012 6:10    Predmet: Odpovedať s citátom

1. preto je to pre nás trápne, lebo sme tomu pripísali väčší význam, než aký peniaze majú.
2. kňazi dostávajú plat.
3. malo by to by? verejne kontrolované ako aj ostatné verejné peniaze.
4. kto chce da?, nech dáva koľko chce. ale za omšu by sa plati? nemalo.
iba sa pýtam, lebo nerozumiem. a navrhujem, čo by sa dalo urobi? pre zlepšenie situácie. nie som proti kňazom ani proti cirkvi.
ešte k tomu primatu: Ježiš je jednoduchý. ak vyriešime prvotnú príčinu problému, nemusíme rieši? tisíce dôsledkov, ktoré naša chyba priniesla. ale to by zanemnalo prizna? si chybu Smile
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Velky inkvizitor



Založený: 18.12.2002
Príspevky: 713
Bydlisko: Vychodna Europa

PríspevokZaslal: St 30. Máj 2012 8:52    Predmet: Odpovedať s citátom

maja Napísal:
ešte k tomu primatu: Ježiš je jednoduchý. ak vyriešime prvotnú príčinu problému, nemusíme rieši? tisíce dôsledkov, ktoré naša chyba priniesla. ale to by zanemnalo prizna? si chybu Smile

obavam sa, ze musim suhlasit :/
_________________
...povedal Velky inkvizitor a zapisal si tych, co s nim nesuhlasili.
Návrat hore
Zobrazit informácie o autorovi Odoslať súkromnú správu
Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
Odoslať novú tému   Odpovedať na tému    Obsah fóra nfo.sk -> Greckokatolicka cirkev na Slovensku Časy uvádzané v GMT + 1 hodina
Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší
Strana 1 z 3

 
Prejdi na:  
Nemôžete odosielať nové témy do tohto fóra
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete hlasovať v tomto fóre


© 1998-2006 NFO.SK
Naše ďalšie diskusie FORUM.NFO.SK a LINUX.NFO.SK